Sundegrabben

Sundegrabben er en ”Self-Powered” dieselhydraulisk, radiostyrt grabb. 

BKS har lang erfaring innen ingeniørtjenester og produktutvikling til industri. Med kontinuerlig fokus på produktutvikling for å møte dagens miljøkrav, har BKS utviklet og produsert “Sundegrabben”.

Sundegrabben er en svært lett og fleksibel grabb i forhold til de mer tradisjonelle grabbene som er tunge og lite fleksible. Med Sundegrabben krever det ingen tilpasninger av kran, den har effektive raske syklustider og høy nyttelast pga. lav egenvekt og god fylling. Dette gjør jobben mer effektiv, og det blir mindre liggetid til kai. Noe som igjen bidrar til kostnadseffektive og mer miljøvennlige prosesser. 

Funksjonalitet

Via radiostyringen kan grabben lukkes og åpnes, og motoren startes og stoppes. En kan også skru av og på lys, og velge om motoren skal gå på redusert eller fullt turtall når grabben åpnes.

Det er også en bryter (START/AUTO) som må stå i startposisjon når en skal starte og vris over i “AUTO” når en er i vanlig bruk for at olje og temperaturvakter skal stoppe motoren om noe skjer. 

Åpne/lukke funksjonen kan også betjenes via fotpedaler eller mikrobryter til å tape på kranspak. Dieselmotoren gjør en ikke bare uavhengig av elektrisitet eller “to/fire –tau-kran”, men vil i de fleste tilfeller også gi mer effekt (lange kabelstrekk fører ofte til kompromiss på effekt) og raskere syklus på grabben. 

Fravær av løftekraft under fylling bidrar også til god fylling og høy nyttelast, selv for en forholdsvis lett grabb.

Fordeler sammenlignet med tradisjonelle grabber: 

  • Fleksibilitet, krever ingen tilpasninger av kran.

  • Effektivitet, raske syklustider

  • Høy nyttelast pga. lav egenvekt og god fylling.

Disse fordelene bidrar til: 

  • Bedre utnyttelse av eksisterende kraner og utstyr.

  • Enklere og billigere kraner kan brukes til grabb.

  • Liggedager kan nedkortes og frigjør skip og kai raskere.

  • Tilstrekkelig kapasitet kan oppnås med færre enheter (kraner)

  • Høyere kapasitet pr grabb kan også forenkle motaksapparat med færre kailommer, mindre bemanning osv.

I tider med raske endringer vil en mer ”universal” grabb enklere kunne omsettes og flyttes når behovet endres. 

Bruk og vedlikehold 

Bortsett fra dieselmotoren er denne type grabb på mange måter lik en elektro-hydraulisk grabb bortsett fra at den har dieselmotor. Dieselmotorer er i seg selv velkjente og brukes i et utall ulike utstyr. Grabben er laget av velkjente industristandard komponenter og prinsipper som finnes i stor utstrekning bl. a. i gravemaskiner 

I korte trekk vil bruk av grabben gå ut på følgende: 

Huke grabben fast i kranen, skru på hovedbryter. I kran; feste åpne/lukke bryter til spak, dra ut rød nødstoppbryter på fjernkontroll, eventuelt vri nøkkelbryter til det blinker grønt, sette ”auto/start” –bryter på start, og trykke startknappen til motoren går (på den lille grabben må en gløde noen sek. først hvis den er kald). Deretter vrist auto/start bryteren over til auto for at grabben skal stoppe hvis oljetrykk skulle forsvinne, grabben velter, osv. 

Smørenipler må smøres hver 8-16 driftstimer. (Hvis det ikke er sentralsmøring) 

Klikk på bildene for større visning.

Spesifikasjoner*

 
Spesifikasjoner for Powergrab i tabell

*Kan endres uten varsel.

 
SmelteverkGasta Design